dinsdag 4 juli 2023

Shirt met polosluiting

Een aantal jaar geleden wilde ik proberen om een shirt te maken met een polosluiting. En hoewel ik best handig ben, wilde de officiële manier niet lukken. Daarbij moet ik zeggen dat ik nooit naailessen heb gehad. En wat ik ga zeggen klinkt misschien raar maar ik heb die avond gebeden (ik ben al 30 jaar Christen) voor inzicht. De volgende ochtend werd ik wakker met een serie foto’s in gedachten en wist ik hoe ik het moest aanpakken. Deze blog dient ook als naslagwerk voor mezelf. Het is dus handig dat ik deze informatie hier plaats. Ik begin met een foto van het eindresultaat.

In 2001 heb ik met een afdelingsuitje een kleuranalyse laten doen. En daar zit deze kleur bij. Anders zou ik er nooit aan hebben gedacht om deze uit te kiezen. Op de foto ben ik overigens al slechtziend, maar dat is apart genoeg niet te zien. Vaak zie je me nu met een grote zonnebril op omdat ik veel last heb van lichthinder.



Je ziet overigens twee plooien langs de halslijn. Ik bleek deze te ruim te hebbe gemeten en heb het shirt op deze eenvoudige manier gecorrigeerd.


Stap 1

Hou me te goede dat ik geen foute informatie geef, het is al ruim vier jaar geleden...

Als het goed is, heb je het voorpand op de stofvouw geknipt. Strijk een duidelijke middennaad zodat je de inkeping niet scheef maakt. Je bepaalt hoe diep de insnede moet worden (vergeet niet rekening te houden met de naadtoeslag. Hier heb ik een stukje soluvlies gebruikt, dat is wteroplosbare vlieseline. Je kunt uiteraard ook vlieseline gebruiken maar daar wordt de sluiting wel wat dikker van. 

Ik heb eerst de middenlijn getekend van 15 centimer hoog, incl. naadtoeslag. Dan aan weerszijden een lijn die parallel loopt op 0,75cm ongeveer. Nu speldt je dat lapje vast precies over het midden van de gestreken naad.


Stap 2

Naai precies op de lijnen, vergeet niet aan- en af te hechten. Dan knip je de stof weg zoals op de foto. Zelf heb ik het redelijk kort geknipt, het mag best iets ruimer. Om de stof goed om te kunnen slaan moet je de hoekjes onderin schuin inknippen zonder de draad te raken. Pak daarvoor een scherp schaartje.

Dan vouw je de vlieseline naar achteren en zet je deze vast met een rijgsteek of speld hem goed vast. Als er plooien in de hoekjes ontstaan, dan heb je de hoeken niet ver genoeg ingeknipt.





Stap 3

Knip twee lapjes van je stof van ieder 8x15 centimeter inclusief naadtoeslag. Ik heb beiden voorzien van strijkbare vlieseline omdat dit een rekbare stof is. Op die manier kon ik de stof beter hanteren.


Stap 4

Naai nu met de goede kanten op elkaar eerst het ene lapje langs de binnenrand vast en dan de andere en vouw ze dubbel en leg ze dan naar achteren. Bij vrouwenkleding telt de regel "rechts over links". Bij mannen is het andersom. Bij mijn foto zie je nog een heel klein wit randje maar dat is van de soluvlies en wast er bij de eerste wasbeurt uit. Speld het wederom goed vast.





Stap 5

Je kunt in principe de delen aan elkaar naaien. Ik heb hier het rechterdeel nog niet helemaal vastgenaaid omdat kleine knoopsgaten maken op dit moment nog goed te doen is. Daarna kun je de knoopjes er ook op zetten en de kraag monteren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten